Links

Uitgeverijen
De Bezige Bij
Mortiers thuishaven in de Lage Landen
Fayard
Zijn pied-à-terre in Parijs
Harvill Secker - Random House
Het onderkomen van de eerste drie romans in de vertaling van de gelauwerde Ina Rilke
Suhrkamp
Het vlaggenschip van de Duitse uitgeefwereld, waar ook Mortiers proza een kajuit betrekt
Acantilado
Het befaamde Barcelonese Huis van Vertrouwen waar Godenslaap onderdak vindt

Audio en video

Erwin Mortier in gesprek met Ruth Joos van Mezzo, het cultuurmagazine van vrt-Radio 1
over Godenslaap, deel één
en hier deel twee

en in Phara
het praatprogramma van vrt-omroep Canvas

alsook bij Kurt van Eeghem
in het Klara-magazine Ramblas

En in Lezen Etcetera, in gesprek met de boekenchef van NRC, Pieter Steinz
(downloadbaar mp3 bestand)

De Avonden: Alle dagen samen
Interview voor het 'De Avonden', het schaamteloos culturele cultuur- en literatuurprogramma van VPRO-radio.

De Grote vraag: Erwin Mortier
'Stel God bestaat en je mag hem één vraag stellen. Wat vraag je dan?' Mortier: 'Ik zou hem willen vragen wat de poëtica van de schepping is. Ik beschouw me wel als een collega.'

Erwin Mortier in het radioprogramma 'Opium' (Avro), over "Avonden op het Landgoed"
'Het Geheime Landgoed', zoals Reve zijn Franse schuilplaats noemde, had de volksschrijver in de jaren zeventig aangekocht en eigenhandig bewoonbaar gemaakt. Een tragiek-komisch verslag van een zomervakantie met Reve en een portret van de schrijver in zijn laatste jaren. 

Erwin Mortier over 'Avonden op het Landgoed' in 'De Avonden'
Anton de Goede van het onvolprezen vpro-radioprogramma 'De Avonden' in gesprek met Erwin Mortier over 'Avonden op het Landgoed. Op reis met Gerard Reve.'

Nacht van de Poëzie in Utrecht (voorjaar 2005). Erwin Mortier leest verzen voor uit de bundels 'Vergeten Licht' en 'Uit Eén Vinger valt men niet'.
Live opname van het optreden van de Gentse stadsdichter op het grootste poëziefestival der Lage Landen.

Wim Oosterlinck over de dichtbundel Uit één vinger valt men niet
In de Canvas-rubriek Dag Boek

En nieuwsanker Kahtleen Cools over Alle Dagen Samen
eveneens in Dag Boek

En Tom Kestens over Godenslaap

'Claus' oeuvre betekent een enorme bevrijding'
Mulisch, Mortier, Verhulst en anderen gedenken Hugo Claus in Ter zake, op 19 maart 2008, de dag van zijn overlijden.

Ina Rilke, gelauwerd met de Vlaamse Cultuurprijs 2008 voor vertalingen,
praat aan de hand van Mortiers roman Marcel over de do's en donts van het literaire vertalen.

Prijzen
Dankrede Erwin Mortier, bij de overhandiging van de Vander Hoogt Prijs 2000
"Misschien is Marcel vooral een verhaal over de uiteindelijke stilte die altijd weer door de rafels van onze taal weet heen te breken, hoe rijk of beeldend die taal verder ook mag zijn. Een verhaal over die momenten waarop de wereld in zijn traumatische rauwheid voor ons opdoemt, en waar onze woorden als druppels van afglijden."

De Cees Buddingh'prijs 2002 voor de bundel 'Vergeten Licht'
"In Vergeten licht wordt de herinnering aan een verleden levend gehouden dat paradijselijk is, maar niet idyllisch. Dit is hoegenaamd geen romantische vluchterspoëzie, daarvoor worden de herinneringen te nadrukkelijk bevraagd. Deze dichter wil begrijpen."

Het Gouden Ezelsoor 2000
"De jury was vol lof over het verhaal van 'Marcel', de sfeertekeningen en het taalgebruik. Met betrekking tot dit laatste spreekt het juryrapport onder andere van een poëtische subtiele stijl en een prachtige melodie. Niet van belang voor de toekenning van het Gouden Ezelsoor, maar wel vermeldenswaard vond de jury de mooie (gebonden) uitvoering van het boek."

Literatuurprijs Gerard Walschap
Naar aanleiding van de viering van de honderdste verjaardag van de geboorte van auteur en Londerzeels ereburger Gerard Walschap, schreef de gemeente Londerzeel in 1998 een literatuurprijs uit voor verhalend proza. De eerste uitreiking had plaats op 31 oktober 1999 op de Boekenbeurs in Antwerpen. De winnaar was Erwin Mortier met zijn debuutroman 'Marcel'.

Van der Hoogt-prijs 2000
"Men(kan) blijven bloemlezen in de tuin van Mortiers taalspel, dat, het zij wellicht ten overvloede gezegd, vaak bijzonder geestig is en de zware thematiek zoveel mogelijk verlicht. Zoveel zal duidelijk zijn: de Commissie voor schone letteren is onder de indruk geraakt van het narratieve vakmanschap en het bloemrijke taalgebruik in deze roman, en adviseert eensgezind het bestuur van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde de Lucy B. & C.W. van der Hoogt-prijs 2000 te verlenen aan Erwin Mortier voor zijn eersteling Marcel."

Interview

Literatuur als talig organisme. Interview afgenomen door Theo Hakkert, verschenen in onder meer Het Parool
'Voor mij is een roman een talig organisme, dat in Freudiaanse zin gezond is als er evenwicht is tussen kwaliteiten en zwakheden. Mijn voornaamste criterium is: voel ik het leven? Presenteert het zich als een organisch iets waar je niet omheen kunt? Ik moest een boek schrijven, waar men zich geen raad mee weet, omdat er geen thematische verwerkingen en plots in zitten, en waar men toch niet omheen kan.' (Over Godenslaap

'Woolf maakt dat ik niet alles in dienst stel van het schrijven'. Interview afgenomen door Martijn Meijer
'Muziek is een discipline waarin door de beoefenaars niet wordt neergekeken op de traditie. Wat me frappeert is dat in beeldende kunst en literatuur veel figuren naar de traditie trappen, en bij muzikanten heb je dat niet: het is via Bach dat je het leert. Ik ben me ook sterk bewust van mijn voorgangers in de literatuur, gewoon door het feit dat ik van kindsbeen af altijd graag gelezen heb. De verscheidenheid in mijn boekenkast beschouw ik eerder als rijkdom dan als belemmering.'

De Tien Geboden van Erwin Mortier. Interview afgenomen door Arjan Visser
'Ik heb de vloek altijd het ultieme gebed gevonden. Je kunt God geen groter compliment doen. Het is zoals Beckett zegt in Wachten op Godot: ’Hij bestaat niet, de smeerlap’. Dat vat de hele existentiële positie van onze cultuur samen.'


Als verhalen zich gaan schurken. Interview afgenomen door Theo Hakkert, Regionale Dagbladen Nederland.
‘Poëzie refereert rechtstreeks aan de oerbron van het schrijven. Dat is ook wat Frits Staal, antropoloog en linguïst, in zijn boeken schrijft. De mensen begonnen ooit met zingen en ze slaakten kreten van verbijstering als ze naar de hemel en de hen omringende wereld keken. Ik denk dat poëzie nog altijd iets van die primaire functie heeft.'

La Belgique, un œuvre d'art. Interview afgenomen door Jacques Hermans.
'Pour moi, la trinité Belgique-Flandre-Wallonie est une oeuvre d'art très intéressante: de part et d'autre de la frontière linguistique, on se sert d'une "liturgie" très hasardeuse, ce qui a pour conséquence que la Belgique est obligée à chaque fois de réinventer sa propre histoire, celle d'un pays dont la situation est continuellement précaire. A travers mes livres, j'essaie de sauver la Belgique et j'espère que mes romans se lisent aussi ironiquement comme une "Histoire de Belgique" ou alors comme "une histoire belge".

'Ieder mens is de laatste in zijn soort.' Interview afgenomen door Paul Depondt
'Men zegt wel in redevoeringen dat de tijd van tegenstellingen tussen links en rechts voorbij is, maar als men het conflict dat de motor is van de democratie toedekt, dan moet men niet verwonderd zijn dat er op een dag zo'n Pim Fortuyn opstaat om het onder het tapijt geveegde onbehagen te kanaliseren.'